حمل اثاثیه و حمل بار در اسفراین استان خراسان شمالی


همین امر باعث می­شد حمل اثاثیه سکنه این ناحیه بیشتر، از راه زمینی باشد (نیکیتین، ۱۳۶۳: ۹۸). بوده است. پس، این امر بر اهمیت راه­های این منطقه می­افزاید. حتی این منطقه درست بر سر راه کرمانشاهان به آذربایجان بوده است؛ اما باز هم، راه ارتباطی این دو منطقه از نزدیک همدان و تقریباً مرزهای کردستان می­گذشته و وارد این منطقه نمیشده است. موقعیت جغرافیایی استثنایی کردستان، چه از نظر ارتباطی و چه از جهت راهبردی و نظامی که بهویژه دروازه ارتباطی فلات ایران و آسیایصغیر بوده دارای اهمیت فراوانی بود؛ هرچندکه ویژگیهای طبیعی منحصربهفرد کردستان، دسترسی به آن را بسیار دشوار وگاه غیرممکن میکرد. در این راستا، شهر سنه (سنندج) به عنوان گلوگاه ارتباطی کردستان اردلان با این شاهراه، بیشترین نفع را برده و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود، توانسته است در مقایسه با دیگر نقاط این ناحیه، به صورت مرکز این تجارت و درنتیجه، چهارراه ارتباطی و مواصلاتی درآید؛ بهطوریکه سنندج، بهصورت مرکز راه­های این منطقه درآمده است. 2. علت دوم برگرفته از موقعیت خاص جغرافیایی منطقه است؛ دربرگیرنده کوههای صعب­العبور است به نحوی که با توجه به امکانات ارتباطی قدیم، نمیتوان خط سیر مستقیمی را در کردستان (اردلان) ترسیم کرد که کوههای صعبالعبور آن را مسدود نکرده باشد.

حمل اثاثیه منزل در اسفراین 

از آنجا به بعد خاک دولت عثمانی است؛ ج. این سیر رفتهرفته از دورۀ صفویه به بعد تکمیل شد که اهمیت این سیر را می­توان، در پیدایی خطوط مواصلاتی امروزی این مناطق نشان داد. این راه بعد از گذشتن از حلوان و کنگاور و همدان، در کردستان راه­های فرعی دیگری نیز از آن منشعب می­شد که مناطق دیگری را نیز، به پایتخت وصل می­کرد؛ از قبیل همدان به خوزستان و خلیجفارس، همدان به ری و دریای خزر. نکته دیگر، این است که در اصطلاح فقهی و حقوقی برای افساد فی الارض تعریف مستقل و جداگانهای وجود ندارد بلکه فقها جرایم معینی را تحت عنوان فساد و افساد فی الارض معرفی کردهاند؛ بنابراین گروهی از فقها بر این نظرند که افساد فی الارض، عنوان مجرمانه مستقلی نیست که در مقابل محاربه قرار گیرد، بلکه یک عنوان عامی است که هر جرمی از آن جهت که ضد صلاح میباشد تحت عنوان آن قرار میگیرد. پولاک (pollock) در سفرنامه خود، درباره دادوستد در این منطقه میگوید «با وجود مصرف بسیار داخلی گوشت، باز بازار صادرات گوسفند رونق دارد که از طریق کردستان به ترکیه عثمانی و قفقاز صورت میگیرد» و در جایی دیگر میگوید: «بهترین فرشها در فرهان نزدیک کرمانشاه بافته می­شود.

حمل بار در اسفراین

فرشهای درجه دوم را چادرنشینان کردستان، همدان و میانه تهیه میکنند و با قیمت ارزان عرضه می­دارند»؛ سپس از صادرات کردستان به قسطنطنیه که امروزه استانبول خواند می­شود صحبت می­کند (پولاک، 1368: 333 و380). اما سوأل اینجاست که چرا این شاهراه­ها وارد منطقه کردستان (اردلان) نشدند و اگر نگوییم این منطقه را دور زدهاند بهنوعی همیشه، برای ورود به آن ناتوان یا بیمیل بودهاند. با وجود این، میتوان اهمیت نزدیکی به شاهراه بزرگ خراسان را در سیر تکامل شهرنشینی، در کردستان دنبال کرد؛ زیرا این منطقه با رساندن خود به شاهراه تجاری خراسان، در پی رفع نیازمندیها و عرضۀ محصولات برآمده است. مناطق بررسیشده جزیی از منطقۀ مهم جبال بوده است و از روی آثار بهجایمانده از دوران قبل از اسلام در این مناطق، می­توان به اهمیت ارتباطی و به تبع آن اهمیت سیاسی این منطقه پی برد. چنانکه راه ارتباطی حج از کرمانشاه به تبریز، ترسیمشده توسط لسترنج (G.Lestrenge)، از کردستان اردلان میگذشته و این امر موجب اهمیتیافتن منطقه و رشد مبادلات و درنتیجه رشد راههای منطقه میشده است. عبدالقادربنرستم بابانی در کتاب سیرالاکراد، به توصیف حدود کردستان اردلان پرداخته است که توصیفات وی می­تواند الگویی، برای ترسیم راه­های این منطقه باشد. 


اسباب کشی منزل در اسفراین

حدود غربی: از سنندج تا سلیمانیه سیوشش فرسخ و شش منزل فاصله است. از سنندج تا قریه یمینان شش فرسخ. از آنجا تا اسرآباد شش فرسخ و از آنجا تا پیجوین شش فرسخ است. از آنجا تا دهگلان سه فرسخ، از دهگلان تا کرگآباد سه فرسخ و از آنجا تاسنندج سه فرسخ. از دیواندره تا باشماخ شش فرسخ. از آنجا تا دیواندره هفت فرسخ. از آنجا تا شاهینی چهار فرسخ و از شاهینی تا روانسر چهار فرسخ.از آنجا تا جوانرود سه فرسخ. از آنجا تا همه کسی سه فرسخ. از همه کسی تا اسفندآباد که ابتدای زمین اردلان است یک فرسخ. حدود جنوبی: از سنندج تا زمکان که انتهای زمین این مملکت است بیستوشش فرسخ معین شده که شامل پنج یا شش منزل است. همه این مشاهدات ما از آسمان ها و زمین و موجوداتى که در آن هاست که هر کدام به انواعى و هر نوعى به اقسامى و هر قسمى به گروههایى تقسیم مىشود، که این انقسام و انشعاب و اختلاف صفات، شکل ها و هدفهاى ظاهرى و باطنى نامتناهى است، همه اینها میدانى است براى اندیشیدن!

منبع:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد